Alla inlägg den 4 december 2013

Av Rikard - 4 december 2013 19:26

Har som ni nog förstått haft en del jobbiga perioder i livet.

Vet att likväl som jag har lidit, så finns det folk som gör det nu.


Tänkte därför ta tillfället att skriva lite tankar om varför det ändå är värt att fortsätta leva,
Även när det känns som ren tortyr.

- När du väl dör tar allt slut, du får inget mer liv. I jämförelse till hur länge man är död så är det verkligen ingen tid alls. Det finns alltså inget skäl att skynda till döden. Du vinner fortfarande mer på att leva dem år du kan, så du iallafall får uppleva det.


-Inget i livet är permanent. Inte glädje, inte sorg, inte smärta, inte lycka, inte ilska, inte skam, inte hat, inte värme, inte kyla, inte ljus, inte mörker osv. Per denna iaktagelse, så finns det inte något skäl att tro att skiten kommer fortsätta för alltid.


- Att inte ge segern till idioterna. Det finns väldigt ofta folk som på olika sätt försöker trycka ner en.
Men just dessa får segern om man ger upp. Är dem värda det? är dem värda ditt liv?
Nej, fan heller att dem är!

-Valet att leva kan du ta tillbaka när som, så fall du verkligen är säker på att du vill dö, ändå, vad förlorar du på att vänta?

-Du har makten att göra dig och ditt liv till vad du vill. Suger nuläget, kolla vad det är för specifika grejer du är missnöjd med? Åtgärda dem. (specifika frågor är svårt att ta i ett generellt inlägg, men fråga gärna om du inte hittar något sätt)

- Dem som faktiskt bryr sig om dig kommer lida. Inte dem som gör dig illa, utan dem som vill dig väl.

Finns mer, kan återkomma senare med mer om ämnet. Men orkar inte skriva mer precis nu.

Ta hand om er i vilket fall.

Av Rikard - 4 december 2013 18:48

Av någon anledning har sociala sammanhang bestämt att man inte ska vilja ha reflexer...

Inte helt säker på varför..

Men, oavsett, ha dem ändå,
Både för din och andras del, trafikolyckor drabbar nästan aldrig bara en individ.
Om du inte bryr dig om att riskera att bli påkörd...
Kan du kanske bry dig om föraren som kommer riskera att drabbas av trauma?
Är det något du vill riskera att bidra till?

Dessutom skapar man alltid normer, ju fler som har dem, desto fler andra kommer börja med det.
Så du bidrar inte bara till situationer du är direkt inblandad i, utan även förebyggande i samhället rent allmänt.

Ja, en så liten grej kan göra skillnad.

Av Rikard - 4 december 2013 18:27

På något vänster hamnade jag idag på ett möte där några försöker skapa en skoltidning...
Mycket att göra, väldigt mycket, då det verkar saknas någon klar idé...mer än att det ska bli en tidning...

Och så fastnar jag därför på ännu ett projekt som jag ska få tiden att räcka till...


Men blir en kul utmaning :D

Av Rikard - 4 december 2013 18:20

Ja, detta har jag skrivit om tidigare.

Men har inte spritts tillräckligt, problemet kvarstår.


Idioter som i allmänna utrymmen använder hälsofarliga mängder parfym (samt annat med stark doft),

Allra värst när det ger i allergivagnar m.m

Kan verkligen doften vara så speciell att den är värd att någon kan hamna på sjukhus för din användning av den?

Jag har ingen extrem känslighet, men får andningssvårigheter, migrän samt tillhörande illamående när det blir orimligt mycket parfym runt mig.


Då det inte har någon faktisk nytta och att många inte förstår hur det ska användas tycker jag att man borde skapa ett generellt parfymförbud, åtminstonne inom samma områden som man inte får röka.

Av Rikard - 4 december 2013 18:17

Nyss märkt att jag tydligen fått en fråga, för rätt länge sen...
Detta syns tyvärr inte i appen som jag normalt vis sköter bloggen ifrån.
Men ska ha det i åttanke att kolla in via datorn ibland :)
Svar påväg hursom :)

Av Rikard - 4 december 2013 18:10

Okej, ja jag är oerhört road av religions debatter generellt...
Men, det här är ju faktiskt roligare än vanligt...
Än mer då dem hävdat detta i flera år redan...


Tydligen finns det ett krig mot julen...
Döm själva :

http://www.thedailyshow.com/watch/tue-december-3-2013/world-war-c---happy-holidays?xrs=share_copy

Av Rikard - 4 december 2013 18:03

Varför jag även säger andra avvikelser är för att jag inte håller med om att alla psykiska avvikelser är att betrakta som sjukdommar.


Men hittade en bild som faktiskt sätter ett tydligt perspektiv på hur många faktiskt bemöter individer som har just någon psykisk skillnad.


http://m.imgur.com/gallery/CWFTYoV


För många utgår från att det dem inte ser heller inte finns.

Världen är inte så simpel.

Av Rikard - 4 december 2013 18:00

Idag verkar det vara en ultimat blogg dag...
Känns som att jag snubblat över oerhört mycket som måste spridas...
Så, inom kort lär det dyka upp massa inlägg :)

Presentation


Vill du veta lite mer om vem som sitter bakom skärmen?

Fråga mig

1 besvarad fråga

Skriv till mig!?

Kategorier

Omröstning

Vilken av följande påhittade arter tycker du bäst om?
 Drakar
 Zombies
 Vampyrer
 Alver
 Orcher
 Demoner
 Gudar
 Spöken
 Enhörningar
 (fantasy-)Dvärgar
 Varulvar
 Änglar
 Vättar
 Tomtar
 Troll
 Häxor/Trollkarlar
 Andar
 Sjöjungfrur
 Kraken
 Jättar

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2013 >>>

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards